Sygnalista
Sygnaliści
Podstawa prawna
Ustawa z 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz.928) – dalej: Ustawa.
Cel ustawy
Celem nadrzędnym ustawy jest udostępnienie bezpiecznych wewnętrznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości w instytucji, zapewniających wysoki poziom ochrony osób zawiadamiających o naruszeniach prawa w obszarach wskazanych w art.3 ustawy.
Zgłaszający, to osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia informacje na temat naruszeń, uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą. Ponadto Zgłaszającym może być także osoba, która nie posiada statusu pracownika tj. były pracownik, osoba świadcząca pracę na rzecz pracodawcy na innej podstawie niż stosunek pracy, wolontariusz, stażysta oraz osoba pracująca pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy.
Posiadając wiedzę na temat naruszenia prawa w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości, zgłaszający może w poufny sposób pomóc wyeliminować nieprawidłowości.
Zgłoszenia wewnętrzne
Regulamin zgłoszeń obowiązujący w jednostce
W Śląskim Centrum Przedsiębiorczości został przyjęty „Regulamin przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości”.
Regulamin zawiera procedury zgłaszania, rozpatrywania zgłoszeń o nieprawidłowościach w miejscu pracy, zapewnienia poufności i ochrony osobom Zgłaszającym przed działaniami odwetowymi.
Dodatkowym celem Regulaminu jest propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności wśród pracowników jednostki oraz ochrona miejsca pracy poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości.
Jak zgłosić naruszenie prawa w ŚCP?
Zgłaszający w celu przekazania zgłoszenia ma prawo skorzystać z następujących kanałów zgłoszeń:
a) kanały pisemne:
- zgłoszenie elektroniczne za pośrednictwem dedykowanego adresu e-mail: sygnalista@scp-slask.pl
- zgłoszenie w formie tradycyjnej (papierowej) w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości, ul. Katowicka 47, 41-500 Chorzów;
- zgłoszenie może również zostać złożone anonimowo poprzez listowną wysyłkę zgłoszenia w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości, ul. Katowicka 47, 41-500 Chorzów, bądź poprzez przesłanie na adres poczty elektronicznej: sygnalista@scp-slask.pl
b) kanały ustne:
- zgłoszenia można dokonać telefonicznie kontaktując się z Koordynatorem ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych lub Jego Zastępcą pod numerami telefonów (Koordynator: 32/74-39-241 lub Zastępca: 32/74-39-212):
- osobiście, podczas spotkania zorganizowanego na wniosek Zgłaszającego, po wcześniejszym ustaleniu terminu i miejsca z Koordynatorem ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych/Zastępcą Koordynatora
W celu sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia zaleca się, aby zgłoszenie zawierało w szczególności:
- nazwę komórki, której dotyczy zgłoszenie,
- informację o naruszeniu wraz z możliwie szczegółowym jego opisem,
- sposób, w jaki Zgłaszający uzyskał wiedzę o naruszeniu,
- datę wystąpienia naruszenia lub zdarzenia, które do niego doprowadziło albo może doprowadzić,
- dane osób mających związek z naruszeniem,
- informację o posiadanych lub znanych dokumentach lub innych dowodach, które mogą potwierdzić wystąpienie naruszenia,
- dane Zgłaszającego: imię i nazwisko, nazwa komórki organizacyjnej, dane do kontaktu.
Koordynatorem ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości jest Pani Hanna Styrc (tel. 32/74-39-241).
Zastępcą Koordynatora ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości jest Pani Małgorzata Woźniak (tel. 32/74-39-212).
Ścieżka rozpatrywania zgłoszenia
Po przyjęciu zgłoszenia Koordynator ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia i podejmuje decyzję o zasadności i trybie dalszego procedowania, zgodnie z zapisami „Regulaminu przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości w Chorzowie” (paragraf 10, punkt 1 oraz paragraf 11).
Koordynator ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych realizuje wszystkie działania następcze w terminie umożliwiającym przekazanie końcowej informacji zwrotnej Zgłaszającemu w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub wpływu zgłoszenia do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.
Ochrona Zgłaszającego
Zgodnie z prawem Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że:
- miał uzasadnione podstawy sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje o naruszeniu prawa są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia,
- dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą, zgodnie z przepisami prawa, w dobrej wierze i w interesie publicznym.
Zgłaszający dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia niepoważnego lub zgłoszenia stanowiącego nadużycie prawa nie podlegają ochronie przewidzianej w przepisach prawa oraz Regulaminie. Takiej ochronie nie podlegają również Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Zakaz działań odwetowych
Wobec Zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, groźby działań odwetowych i próby podejmowania działań odwetowych, przez które należy rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę Zgłaszającemu.
Żaden Zgłaszający, osoba mu pomagająca lub powiązania z nim, która korzysta z instrumentów przewidzianych w Regulaminie oraz w przepisach prawa nie może spotkać się z odwetem lub negatywną oceną swojego zachowania ze strony przełożonych oraz innych pracowników. Dotyczy to także osób, które występują we wszelkich postępowaniach w charakterze świadka lub sygnalizują pracodawcy bądź innym, przewidzianym prawem organom, dostrzeżone nieprawidłowości lub udzielają wsparcia w tym zakresie innym pracownikom.
Zakaz działań odwetowych obejmuje zarówno ochronę osób dokonujących zgłoszenia, jak i osób pomagającym im w dokonaniu zgłoszenia.
Zakaz działań odwetowych obowiązuje także, jeżeli w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było bezzasadne, pod warunkiem że Zgłaszający miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Zgłoszenia zewnętrzne
Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich albo innego organu publicznego oraz w stosownych przypadkach do instytucji organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, zgodnie z rozdziałem 4 Ustawy.
Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty może dotyczyć informacji o naruszeniu prawa, którą sygnalista uzyskał w kontekście związanym z pracą.
Rzecznik Praw Obywatelskich przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne sygnalistów zawierające informacje o naruszeniach prawa, wstępnie je weryfikuje i przekazuje organom publicznym właściwym do podjęcia działań następczych.
WAŻNE: Zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń prawa są przyjmowanie przez RPO wyłącznie przez kanały udostępnione na stronie Zespołu ds. Sygnalistów Biura RPO.
Link do strony Zespołu ds. Sygnalistów Biura RPO umożliwiający dokonanie zgłoszenia zewnętrznego:
https://www.gov.pl/web/sygnalisci/dokonaj-zgloszenia-zewnetrznego
Rolą RPO jest wsparcie dla sygnalistów dokonujących zgłoszenia. Porady na temat praw i środków ochrony prawnej udzielane są sygnalistom, osobom pomagającym w dokonaniu zgłoszenia, osobom powiązanym z sygnalistą, osobom prawnym lub innym jednostkom organizacyjnym pomagającym sygnaliście lub z nim powiązanym. Prawo do uzyskania informacji i porad o przysługujących środkach ochrony prawnej ma również osoba, której dotyczy zgłoszenie.
Link do strony Zespołu ds. Sygnalistów Biura RPO umożliwiający złożenie wniosku o udzielenie porady na temat praw i środków ochrony prawnej:
https://www.gov.pl/web/sygnalisci/zloz-wniosek-o-udzielenie-porady
W Śląskim Centrum Przedsiębiorczości wdrożono procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych przyjętą Zarządzeniem Dyrektora jednostki pn. Regulamin przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości w Chorzowie, jeżeli jednak naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego i nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, prosimy o rozważenie dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
Zgłoszenie zewnętrzne dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy.
Jak zgłosić naruszenie prawa do ŚCP?
Zgłaszający w celu przekazania zgłoszenia ma prawo skorzystać z następujących kanałów zgłoszeń:
- a) kanały pisemne:
- zgłoszenie elektroniczne za pośrednictwem adresu e-mail: sygnalista@scp-slask.pl;
- zgłoszenie w formie tradycyjnej (papierowej) w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości, ul. Katowicka 47,
41-500 Chorzów;
- b) kanały ustne:
- zgłoszenia można dokonać telefonicznie kontaktując się z Koordynatorem ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych lub Jego Zastępcą (rozmowy nie są nagrywane),
- osobiście, podczas spotkania zorganizowanego na wniosek Zgłaszającego, po wcześniejszym ustaleniu terminu i miejsca z Koordynatorem/Zastępcą Koordynatora.
Zgłoszenie może również zostać złożone anonimowo poprzez listowną wysyłkę zgłoszenia w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości, ul. Katowicka 47, 41-500 Chorzów, , bądź poprzez przesłanie na adres poczty elektronicznej: sygnalista@scp-slask.pl.
Koordynatorem ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości jest Pani Hanna Styrc (tel. 32/74-39-241).
Zastępcą Koordynatora ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości jest Pani Małgorzata Woźniak (tel. 32/74-39-212).
Ścieżka rozpatrywania zgłoszenia
Po przyjęciu zgłoszenia Koordynator ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia i podejmuje decyzję o zasadności i trybie dalszego procedowania, zgodnie z zapisami „Regulaminu przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości w Chorzowie” (paragraf 8, punkt 1 oraz paragraf 9).
Koordynator ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych realizuje wszystkie działania następcze w terminie umożliwiającym przekazanie końcowej informacji zwrotnej Zgłaszającemu w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub wpływu zgłoszenia do ŚCP.
Na żądanie Zgłaszającego Podmiot publiczny – jeśli jest właściwy do podjęcia działań następczych - wydaje nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania zaświadczenie, w którym potwierdza, że Zgłaszający podlega ochronie przed działaniami odwetowymi.
Ochrona Zgłaszającego
Zgodnie z prawem Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że:
- miał uzasadnione podstawy sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje o naruszeniu prawa są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia,
- dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą, zgodnie z przepisami prawa, w dobrej wierze i w interesie publicznym.
Zgłaszający dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia niepoważnego lub zgłoszenia stanowiącego nadużycie prawa nie podlegają ochronie przewidzianej w przepisach prawa oraz Regulaminie. Takiej ochronie nie podlegają również Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Zakaz działań odwetowych
Wobec Zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, groźby działań odwetowych i próby podejmowania działań odwetowych, przez które należy rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę Zgłaszającemu.
Żaden Zgłaszający, osoba mu pomagająca lub powiązania z nim, która korzysta z instrumentów przewidzianych w Regulaminie oraz w przepisach prawa nie może spotkać się z odwetem lub negatywną oceną swojego zachowania ze strony przełożonych oraz innych pracowników. Dotyczy to także osób, które występują we wszelkich postępowaniach w charakterze świadka lub sygnalizują pracodawcy bądź innym, przewidzianym prawem organom, dostrzeżone nieprawidłowości lub udzielają wsparcia w tym zakresie innym pracownikom.
Zakaz działań odwetowych obejmuje zarówno ochronę osób dokonujących zgłoszenia, jak i osób pomagającym im w dokonaniu zgłoszenia.
Zakaz działań odwetowych obowiązuje także, jeżeli w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było bezzasadne, pod warunkiem że Zgłaszający miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Zasady przetwarzania danych osobowych znajdują się w osobnym załączniku.